- The old child
Sci-fi Documentary | 4k | DCP | Color | 16:10 | China - France | 2021La película retoma una historia del filósofo y taoísta chino Zhuangzi, quien tuvo un sueño donde él se convertía en mariposa. Bajo esta premisa, The Old Child nos presenta a un monje y un niño que experimentan nuevas percepciones de la naturaleza a través de un visor de realidad virtual, encontrando la dualidad de otros mundos posibles ante el misticismo, el significado del fuego, el agua y el aire que circunda la laguna. Los dos personajes de edades opuestas, se relacionan con el pasado y lo complejo de este nuevo espacio artificial, como si se tratase de un ritual que navega entre la realidad, lo imaginario y la consciencia de un mundo por restablecer.
The film takes up a story of the Chinese philosopher and Taoist Zhuangzi, who had a dream in which he became a butterfly. Under this premise, The Old Child presents us with a monk and a boy who experience new perceptions of nature through a virtual reality viewer, finding the duality of other possible worlds in the face of mysticism, the meaning of fire, water and air surrounding the lagoon. The two characters of opposite ages, relate to the past and the complexity of this new artificial space, as if it were a ritual that navigates between reality, the imaginary and the consciousness of a world to be restored.
- Juan Camilo Alvarez
En las primeras escenas de The old child, el niño pasea y disfruta del entorno natural, está casi solitario en un edén, donde la naturaleza le da algunas señas, como sutiles mensajes de una posible conexión, a través de la brisa, del viento, del rebote de una piedra sobre el lago. Sin embargo, luego Esparza agrega algunas escenas en 3D que introducen el componente onírico, hasta que el plano siguiente nos indica que se trata de una visión de una experiencia inmersiva desde unas gafas VR que usa el niño. Estas imágenes de un mundo ficcional confrontadas con el otro plano de lo real, de mantras -cibernéticos-del monje, de la madera crepitando en la oscuridad, de pequeños gestos de amistad (el lavado de un cuerpo, con inevitable asociación crística) hacen que estos dos entornos coexistan en armonía. Pero, no para suscribir totalmente la parábola taoísta, sino para sugerir que esta mediación modela la percepción sobre esta mariposa, que se posa y vuela sobre un elefante durmiente. El personaje, subsumido en esta dimensión artificiosa, no atrapa esta corporeidad imaginaria y que quedará totalmente en el mundo de los sueños. ¿No es acaso una fisonomía acorde con la materia misma de una alegoría? ¿Cómo asir un relato? ¿Qué es real?, parecen preguntarse estos personajes, o Esparza, en esta posibilidad de alcanzar la gratificación desde el simulacro y desde la certeza de ser solo un individuo imaginando este diálogo meditativo con el mundo.
In the first scenes of The old child, the child walks and enjoys the natural environment, he is almost alone in an Eden, where nature gives him some signs, like subtle messages of a possible connection, through the breeze, the wind, the bouncing of a stone on the lake. However, Esparza then adds some 3D scenes that introduce the dreamlike component, until the next shot tells us that it is a vision of an immersive experience from VR glasses worn by the child. These images of a fictional world confronted with the other plane of the real, of mantras - cybernetic - of the monk, of wood crackling in the dark, of small gestures of friendship (the washing of a body, with inevitable christic association) make these two environments coexist in harmony. But, not to fully subscribe to the Taoist parable, but to suggest that this mediation shapes the perception of this butterfly, which perches and flies over a sleeping elephant. The character, subsumed in this artificial dimension, does not catch this imaginary corporeality and will remain totally in the world of dreams. Is it not a physiognomy in accordance with the very matter of an allegory? How to grasp a story? What is real, these characters, or Esparza, seem to ask themselves in this possibility of reaching gratification from the simulacrum and from the certainty of being only an individual imagining this meditative dialogue with the world.
- Mónica Delgado
Trailer
Reviews:
Desistfilm
Labocine
IFFR
World Premiere:
2021 | Official Selection International Film Festival Rotterdam.
2021 | International Documentary Festival of Bogotá - MIDBO.
2021 | LABOCINE. Spirits of the forest.
2022 | Cinemateca de Bogotá. Muestra documental.
Director: Felipe Esparza Pérez
Production: Le Fresnoy – National Studio of Contemporary arts, in collaboration with New Asian Filmakers Collective and Studio Art Innovation & Researching base for New Media China.
With
Pema Rigtsal
Joshua Kinney
Written and directed by
Felipe Esparza
Production manager (Chine)
Jie Min
Assistant director
Heng Wang
Computer programming and 3D modeling
Xie Siyuan Studio Art Innovation & Researching base for New Media China
Editing
Felipe Esparza
Color correction
François Engrand
Sound Engineer
Zheng Li
Sound editing and mixing
Yannick Delmaire
Sound editing assistance
Antoine Adamczewski
Foley
Médéric Corroyer