Cielo abierto

Almost documentary - Almost fiction | 4k | DPC | Color | 64:24 | Peru - France | 2023



Felipe Esparza Pérez’s directorial debut is a quiet masterpiece that embraces the spirit of slow cinema, a Frederick Wiseman meets Pedro Costa. This film isn’t a conventional documentary nor a pure work of fiction. Dispensing with conventional plot structures, it relies on a delicate aural design instead of a traditional soundtrack. Through its lens, we are sensitized to the rhythmic dance of day and night, the ethereal beauty of a solitary human voice singing, and the boundless expanse of the open sky. Cielo Abierto is a sensory meditation, an ode to the cyclical nature of existence and the delicate interplay of human emotions.

La ópera prima de Felipe Esparza Pérez es una silenciosa obra maestra que abraza el espíritu del cine lento, un Frederick Wiseman meets Pedro Costa. Esta película no es un documental convencional ni una obra de ficción pura. Prescinde de estructuras argumentales convencionales y se apoya en un delicado diseño sonoro en lugar de una banda sonora tradicional. A través de su lente, somos sensibles a la danza rítmica del día y la noche, a la belleza etérea del canto de una voz humana solitaria y a la extensión ilimitada del cielo abierto. Cielo Abierto es una meditación sensorial, una oda a la naturaleza cíclica de la existencia y a la delicada interacción de las emociones humanas.

– Chico Peres Smith

In Cielo abierto, an imposing cliff of white volcanic stone fills half of the frame, slowly but steadily giving way to the clear-blue open skies of the rural outskirts of Arequipa, Peru. It is being chipped away at for the gain of construction materials needed to raise the pillars of some modern monolith. Concurrently, a computer screen showcases a series of vectors and pixels looking to replicate some kind of baroque structure. However, contrasting these acts might seem on paper, they are not only linked by the familial bonds between their perpetrators, but by the unexpected parallels that arise.First time feature filmmaker Felipe Esparza Pérez creates an immersive atmosphere out of aural enticement and cyclical rhythms, which exchanges any semblance of traditional plot for a mostly sensory experience. The screen works almost as a blank canvas for mostly abstract textures and volumes, jarringly juxtaposed with the violent colonial baggage of barroco andino architecture coming to life nearly in real time, as elements begin to add up and patterns materialize.

En Cielo abierto, un imponente acantilado de piedra volcánica blanca ocupa la mitad del encuadre, dando paso, lenta pero constantemente, al cielo abierto azul claro de las afueras rurales de Arequipa, Perú. La piedra está siendo erosionada para obtener los materiales de construcción necesarios para levantar los pilares de algún monolito moderno. Al mismo tiempo, una pantalla de ordenador muestra una serie de vectores y píxeles que tratan de reproducir algún tipo de estructura barroca. Felipe Esparza Pérez, director debutante de largometrajes, crea una atmósfera envolvente a partir de la atracción auditiva y los ritmos cíclicos, que cambia cualquier atisbo de trama tradicional por una experiencia principalmente sensorial. La pantalla funciona casi como un lienzo en blanco para texturas y volúmenes en su mayoría abstractos, yuxtapuestos de forma chocante con el violento bagaje colonial de la arquitectura barroca andina que cobra vida casi en tiempo real, a medida que los elementos empiezan a sumarse y los patrones se materializan.

- Alonso Aguilar

This conceptual weight that Esparza gives to Cielo abierto is based on elements of visual opposition, although they are also sustained in this sound trajectory, the most acute element of the film, and which gives it a sensorial thickness: nails tearing stones, nails tearing the leather of a kneeler in a church, the noise of stones being carved or split by picks or hammers, the footsteps of walkers in the desert, or slippery steps in an empty room. And from the density of the passage of time, from the heavy transit of the minutes, is that we know what Johnny keeps hidden: when he caresses a cat or a dog, when he prepares a meal or when he goes to church, as a space contrary to the idea of the territory of forgiveness or reconciliation, and that rather looks like a dilemma. And from these decisions of Esparza, of eluding the obvious, the explicit, he makes Cielo abierto an experience of recomposition in the face of loss, rather than a description or a simple tale of mourning.

Este peso conceptual que Esparza da a Cielo abierto se basa en elementos de oposición visual, aunque también se sustentan en esa trayectoria sonora, el elemento más agudo de la película, y que le da un espesor sensorial: clavos rasgando piedras, clavos rasgando el cuero de un reclinatorio en una iglesia, el ruido de piedras talladas o partidas por picos o martillos, las pisadas de caminantes en el desierto, o pasos resbaladizos en una habitación vacía. Y desde la densidad del paso del tiempo, desde el tránsito pesado de los minutos, es que conocemos lo que Johnny mantiene oculto: cuando acaricia un gato o un perro, cuando prepara una comida o cuando va a la iglesia, como un espacio contrario a la idea del territorio del perdón o la reconciliación, y que más bien parece un dilema. Y a partir de estas decisiones de Esparza, de eludir lo obvio, lo explícito, hace de Cielo abierto una experiencia de recomposición ante la pérdida, más que una descripción o un simple relato de duelo.

- Mónica Delgado




Trailer




Reparto/Cast: Dionicio Huaraccallo Idme, Moisés Jiménez Carbajal, Julio Carcausto Larito, Mayra Ferrer
Director: Felipe Esparza Pérez
Guion/Script: Felipe Esparza Pérez
Fotografía/Cinematography: Fernando Criollo
Editores/Editors: Felipe Esparza Pérez, Kendra McLaughlin
Producción/Production: Victoria Arias, Lorena Tulini, Felipe Esparza Pérez
Diseño sonoro/Sound Design: Yannick Delmaire, Juan Carlos Rosales, Felipe Esparza Pérez
Sonido directo/Direct sound: Edward De Ybarra
Música/Music: Nantu Studio
Productoras/Production companies: Milk Films
Apoyo de/Support by: PAI Films, Le Fresnoy, Bulla Asociación Cultural

Reviews:
Desistfilm
Screenanarchy

Cultmtl
Cinencuentro
Npcmagazine
Papodecinema
Cultmtl2
Los Experimentos Cine
La Republica

Forbes
Peru21

World Premiere:
2023 | Rotterdam International Film Festival, Bright Future Section (Netherlands) 
2023 | Moscow International Film Festival (Russia)
2023 | Curaçao International Film Festival (Curaçao)
2023 | Moskino Cinema Night Film Festival in Moscow (Russia)
2023 | Best Peruvian Film - 27th Lima Film Festival (Peru)
2023 | CINEMANCIA Metropolitan Film Festival of Medellin (Colombia)
2023 | Bogota International Documentary Film Festival - MIDBO (Colombia)
2023 | Special Mention of the Jury Montreal New Cinema Festival (Canada)
2023 | BLACKCANVAS Contemporary Film Festival (Mexico)
2023 | Science New Wave International Film Festival (New York)
2023 | Cine Ceará - Mostra de Longa-metragem (Brazil)
2023 | Turin International Film Festival (Italy)
2023 | Best Film FENACI - Huanuco Film Festival (Huanuco, Peru)
2023 | Special Jury Mention InLaguna Film Festival (Venice, Italy)
2023 | Narrating the Future - Film and New Media Festival (Colombia, Colombia)
2023 | Transit Filmfest Regensburg (Germany)
2023 | Peruvian Competition 10 Censored Film Festival (Peru)
2023 | International Festival of Video Art FIVA (Argentina)
2023 | Corriente - Latin American Non-Fiction Film Encounter (Peru)
2024 | PHILADELPHIA Latino Arts & Film Festival (USA)
2024 | Mostra Ecofalante (Brazil)2024 | FRONTERA SUR Film Festival (Chile)
2024 | International Environmental Film Festival (Argentina)
2024 | Working Title Film Festival (Italy)
2024 | Halifax Independent Filmmakers Festival (Canada)
2024 | Vancouver Latin American Film Festival (Canada)